torstai 30. syyskuuta 2010

Trailerin valmistus

Veneemme mukana tuli tukeva metallinen säilytyspukki joka sinänsä olisi kelvannut talvisäilytykseen. Syy miksi halusin tehdä kuitenkin trailerin veneelle. Nostopäivä on helpompi päättää, ei tarvitse nostaa mobiilinosturilla kun voi käyttää terässataman nosturia. Veneen voi noston jälkeen siirtää nopeasti lähelle vesipistettä jolloin pohjan pesu onnistuu ennenkuin se kerkeää kuivua. Vinkki: pese veneen pohja välittömästi noston jälkeen painepesurilla ja harjalla ennenkuin merivesi pohjassa kerkeää kuivua. Tässä vaiheessa lika lähtee pohjasta lähes itsestään, parin tunnin kuluttua se on jo paljon työläämpää. Jos pesu venyy seuraavaan päivään, jätä se suosiolla kevääseen mitä tuosta enään itseään palelluttamaan.

Sitten, traileriveneen talvehtimispaikka on paljon vapaammin valittavissa. Paikan valinnassa kannattaa huomioida, jos mahdollista, että vesi ja sähköpisteet ovat kohtuullisen matkan päässä, paikka olisi tuulelta suojassa mutta suoraan puiden alle ei kannata laittaa kun niistä varisee roskia todella paljon. Jos tiedät että keväällä aiot tehdä esim. pohjan peruskunnostuksen ja vesillelasku tulee venymään, pyri saamaan vene siten ettei se ole muiden edessä. Jos taas tiedät että haluat olla ensimmäisenä vedessä, huolehdi ettei veneesi joudu takariviin.

Ja asiaan, miten tehdä traileri veneelle kun vene on vedessä eikä sitä voi välillä sovittaa?
Näin minä sen tein. Koska veneen pukki vaikutti asialliselta ja riittävän jäykältä, päätin hyödyntää sitä trailerin teossa. Tarvittaisiin ainoastaan pitkä aisa ja riittävän jäykkä ja kantava akseli. Aisan pituuden päättelin veneen profiilikuvaa katsomalla. Kun akseli tulee siansa verran kölin puolenvälin takapuolelle voisi olettaa trailerin ja veneen olevan hieman etupainoisia. Mitataan kuvasta akselin ja keulan välinen etäisyys ja muutetaan mitta oikeaan mittakaavaan. Lisätään mittaan haluttu varmuus ettei veneen keula osu traktorin koppiin esim. 1,5 m. Katsotaan veneen pukista  paikka mihin akseli tulee sioittumaan, otetaan siitä mitta pukin takareunaan. Nyt tiedämme kuinka paljon aisan pitää jatkua myös akselin takapuolelle. 9,45 metriä pitkässä veneessä aisasta tulee pirun pitkä. En muista paljonko, enkä lähde mittaamaan :-)
Tästä se lähtee, akseli katkaistu oikeaan mittaan

Pukin leveys tietenkin mitataan ja huomioidaan akselin pituudessa renkaiden ofsetin vaatima pituuden lisäys. Minä päätin käyttää Bilteman valmiita napoja ja pyöriä vanteineen, koska pukki oli niin leveä ettei valmiita akseleita voinut käyttää. Sitten vain kovaa hitsaamista ja tuloksena on risti jonka poikkihirren päissä on rattaat ja alapäässä vetoraksi traktorin koukkua varten. Kuvat kertonevat paremmin. Minä tein trailerin nurkista löytyneistä romuraudan pätkistä joten sitä joutui vähän jäykistämään akselin ja aisan osalta. Siksi se näyttää kuvissa vähän monimutkaisemmalta kuin todellisuudessa priimatavarasta tehtynä tarvitsisi olla
Navan sovitus akseliin

Seuraavaksi siirsimme trailerin satamaan jossa päästiin sovittamaan pukkia trailerin selkään. Pukin kiinnitin traileriin sekä hitsaamalla että pulttiliitoksin. Tässä vaiheessa alkoi epäilyttämään että pitkä aisa joustaisi liikaa ja päätin tehdä siihen vielä lisätuen.Voila traileri oli valmis.





Navat paikoillaan
Pyörillä kulkeva risti, kätevää













Siirto rantaan velimiehen traktorilla
Pukki kyytiin ja valmis

1 kommentti: