Ikun toimiessa mastonosturin vinssimiehenä Irenen pidellessä rullalaiteen profiilia ja minun ohjatessa maston tyven mastojalkaan masto oli pystytetty hetkessä. Jopa Windeksi muistettiin laittaa ja se säilyi ehjänä.
Noston jälkeen huomasimme että nostoliina vinssillä oli katkeamaisillaan ja oli jo sivu puolenvälin ratkennut.
Teimme ilmoituksen viallisesta nostimesta ja mastonosturi menikin käyttökieltoon samantien.
Maston nostosta ja vanttien kiristämisestä voisi kirjoittaa kirja. Ehkä sellainen nyt teenkin, sen verran monenlaisia variaatioita olen nähnyt maston pystytyksessä.
Lyhyesti: maston nostopiste aavistuksen painopisteen yläpuolelle kiinnitys sellaisella köysilenkillä joka aukeaa kun veto loppuu jottei mastoon tarvitse kiivetä sitä irroittamaan.
Sivuvantit paikoilleen, takavanttia ei tarvitse välttämättä tässä vaiheessa osatakilaisessa veneessä. Yksi kannattelee keulaprofiilia ja toinen ohjaa mastonjalkaa kolmannen vinssatessa. Kun masto on sen verran pystyssä että mastonjalka menee paikoilleen vedetään keulaprofiilista masto täysin pystyyn. Sitä ei kiskota mastonosturilla täysin pystyyn, koska vaarana on että masto nousee maston jalasta uudelleen pois ja rikkoo jotain tai kaatuu.
Nosturimies katsoo ettei mastokraana tai liian kireällä oleva nostoliina vaikeuta tätä vaihetta ja kääntää tarvittaessa kraanaa eteenpäin. (huomioi myös maston päässä olevat varusteet).
Kun toinen keulamies vetää keulaharuksesta laittaa toinen sokan paikoilleen. Mikäli vantit on jo syksyllä löysätty kaadon yhteydessä, menee sokka paikoilleen helposti. Sitten peräharus paikoilleen, jos ei vielä ollut.
Nostolenkki ja koukku vedetään sitä varten jätetystä köydestä alas.
Sitten siirrytään omaan laituriin pois muiden edestä tekemään lopulliset vanttien kiristykset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti