sunnuntai 27. maaliskuuta 2011

Veneeseen tehtyjä hankintoja ja kunnostuksia

Kun kysymyksessä on 25 vuoden ikäinen vene on selvää että sen ikäisessä veneessä on odotettavissa isompia ja pienempiä remontteja lähes jatkuvasti. Kun veneemme hintapyynti oli varsin kohtuullinen tiesimme että jotain remontoitavaa veneestä löytyy. Myyjä kertoi että Yanmar moottorin vesipumpun akseli vuotaa vähän vettä koska akseliin on kulunut ura stefan kohdalle. Tämä on kuulemma näissä vanhoissa moottoreissa ihan yleinen vika/ominaisuus. Siispä tilasimme vesipumpun korjaussarjan Englannista hintaan 160 € lähetyskuluineen. Suomalaiselta jälleenmyyjältä olisimme toki saaneet korjaussarjan reilulla 300 eurolla+ lähetyskulut mutta jätimme hankkimatta sattuneesta syystä. Korjaussarja käsittää uuden impellerin, vesipumpun akselin, 2 laakeria, 2 stefaa, C lukkorenkaan ja pumpun kannen paperitiivisteen.
Korjaussarjan asentaminen on kohtuullisen helppoa jos on vähänkään tehnyt asennustöitä. Toki uudet laakerit ja stefat saa tuhottua heti kättelyssä jos ei tiedä mitä tekee.

http://www.marine-power.co.uk/ tuosta linkistä tilasin osia.

Vesipumppu pilkottaa alemman siimapyörän takana




 Wallas 1800 Sail lämmittimen epäkuntoisuuden totesimme jo ostaessamme venettä. Lämmin loppukesä sai hetkeksi meidät uskomaan ettei moista kapistusta veneessä edes tarvitse. No, ilmojen viiletessä oli aika ottaa wallas työn alle. Etukäteen tilatun korjaussarjan asentamisen ja puhdistuksen uskottiin riittävän. Lämmittimen irroitus veneestä oli helppo koska tilaa oli reilusti lämmittimen ympärillä. Korjaussarja käsittää uuden hehkulangan, sen alle tulevan tyynyn ja "bakeliitit". Laitteen palotilat puhdistettiin noesta ja korjaussarja asennettiin. Samalla velimies vaihtoi piirikortilta yhden säätövastuksen ja kondensaattorin jotka olivat selvästikin kärsineet.
Lämmitin takaisin veneeseen ja testaus. Polttoainepumppu nosti hyvin, sytytys toimi mutta tuloksena oli ainoastaan vaimea tömpsähdys ja pieni savupilvi, ei hyvä. Huomasin että raitisilmapuhallin ei pyörinyt mutta lähti pyörimään kun kädellä auttoi, tämän ei tietenkään pitäisi vaikuttaa palotapahtumaan vaan siitä huolehtii paloilmapuhallin. Jokatapauksessa laite uudestaan irti ja tarkempaan syyniin.
Reistailevan tuuletuspuhaltimen syyksi selvisi loppuunkulunut moottori. Hiilet olivat syöneet ankkurin korjauskelvottomaksi. Heikko moottorien kesto on kuulemma vanhojen Wallaksien tyyppivika.

Wallaksen irroitus


Sitten paloilmapuhaltimen kimppuun olisiko sekin loppuunkulunut? Paloilmapuhaltimen moottori oli joskus vaihdettu ja vaikutti lähes uudelta joten siinä ei ollut vika. Lopulta selvisi että laite on käynyt joskus niin kuumana että bakeliittinen paloilmapuhaltimen roottori oli ikäänkuin sulanut ja muuttanut muotoaan siten että se ei enään pysynyt kiinni moottorin akselissa.
Wallas avattuna
Tässä vaiheessa päätin että en ala tähän lämmittimeen enempää uhraamaan rahaa ja aikaa koska myöskään itse korjatun piirikortin säädöt ja toimivuus ei ollut satavarmaa.
Uusi lämmitin siis hankintalistalle ja siitä myöhemmin lisää.






sulanut paloilmaroottori




Loppuun kulunut puhaltimen moottori




























Lämmittimen lisäksi toinen hankinta joka vähän kirpaisi lompakkoa oli pinnapilotti. Veneen mukana tuli pinnapilotti joka oli mallia jostain 70 luvulta. Kova usko että kyllähän minä tämän korjaan sai kolauksen kun avasin laitteen. Muovisia valettuja osia oli sen verran pirstaleina että korjaaminen oli mahdotonta. Pinnapilotin siis hankimmekin lähes heti kun saimme veneen.

uusi ST-1000 pinnapilotti, jes




















Kaikenlaista pikkuremonttiahan vanhasta veneestä löytyy loputtomiin.Mm. keulaluukku tiputteli sadevesiä sisään ja siinä oleva akryyli-ikkuna piti tiivistää uudelleen, mastovalolle piti asentaa uusi kansipistoke, kajuutan luukkuun uusi lukko, parin laatikon lukituspalat olivat irronneet ja ne asennettiin, katkennut radioantenni pitäisi vaihtaa jne. Nämä kaikki kuuluvat mielestäni osana tähän harrastukseen ja oikeastaan nautin kun aina löytyy jotain pientä puuhastelua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti