maanantai 16. toukokuuta 2011

Lämmityslaitteen asennusta

Safire paikoillaan, toinen ilmaletkuista vielä irrallaan

Talvella hankitun Safire 1800D lämmittimen asennus oli kohtuullisen helppo juttu. Vanhan Wallaksen savutorvi ja ilmaletkut sopivat heittämällä paikoilleen. Itse lämmittimen kiinnitys ja polttoainepumpun paikka vaativat hetken pohdiskelua.
Virran lämmittimelle otin suoraan akulta jotta jännitehäviöt olisivat mahdollisimman pienet. Samalla eliminoituu mahdollisuus tuhota lämmitin katkaisemalla virrat pääkytkimestä lämmittimen ollessa päällä.
Ohjaustaulu "puhuu" Suomea
Genius ohjaustaulun paikkaa etsitään.



Polttoainepumppu on äänieristetty neopreenin tapaisella solumuovilla. Laitoin vielä extrakerroksen samaa pehmustetta ja kiinnitin pumpun nippusiteillä peräsinakseliin. Minkäänlaista pumpun naksutusta ei ole kuultavissa sisätiloissa.

(kuva tähän)

Hankimme lämmittimen mukana myös Genius ohjaustaulun ja lisätermostaatin jonka asensimme keulahyttiin. Näin saamme keulahyttiin sopivan lämpötilan eikä koko venettä tarvitse paahtaa koko yötä.
Viime loppukesän helteet antoivat sellaisen olon ettei mokomaa lämmitint veneessä tarvitse ollenkaan. Nyttemmin on osoittautunut että tämä oli yksi parhaimmista hankinnoista veneeseen.

Miksi Safire? Netistä löytyi tietoa ja eräs oli tehnyt aika kattavan vertailun eri lämmitinmerkkien välillä ja todennut Safiren parhaaksi. Miksi siis tehdä samaa vertailua uudelleen? Kun katsoin murheellisena Wallaksen loppuunkulunutta puhaltimen moottorin akselia, tieto Safiren käyttämistä harjattomista moottoreista vahvisti käsitystä ettei Wallasta ainakaan enään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti