keskiviikko 18. toukokuuta 2011

Kevätkunnostuksia ja korjauksia

Jo viime syksynä havaitsimme että paapuurin pistopunkan alla olevaan lokeroon tuli vettä sateella. Syyksi löytyi murtunut mantookijalan alla oleva kansi. Ilmeisesti venettä on joskus nostettu liinoilla siten että kaidetolpat ovat vääntyneet sisäänpäin. Nimittäin myöhemmin huomasimme että myös vastaava tolppa toisella puolella oli painanut pienen murtuman kanteen ja korjattiin myöhemmin.
Kaidetolpat ovat tässä veneessä myös  alumiinisessa varvaslistassa tukevasti kinni, joten ihan helposti ne eivät noin pääse taipumaan.

Reikä sisältä.

Murtuma raakasti puukolla avattuna.










Onneksi kannessa ei ole tässä kohtaa kaksikerrosrakennetta joten sisälle vuotaneen veden aiheuttamat vahingot olivat lähinnä kosmeettisia ja korjaus olisi helppoa.
Sanoin helppoa, koska lasikuitutyöt, muutaman veneen tehneenä, ovat todella tuttuja hommia.
Lasikuitutöistä on tehty kokonaisia kirjoja, joten en tässä ala selostamaan korjausta.

Veneesä oli jo ostohetkellä havaittavissa lievää WC:n hajua joka ei häipynyt kokonaan vaikka vessaa kuurattiin kunnolla. Harkitsimme veneen otsonointia, mutta päätin ensin kuitenkin vaihtaa kaikki saniteettiletkut uusiin ennen ko. toimenpiteen tekemistä. Otsonointia ei sitten tarvitukaan kun hajut katosivat kokonaan samalla kun vanhat letkut lensivät laidan yli.

Moottorin polttoaineen paluuletku oli hapertunut joten päätin uusia samalla myös varsinaisen polttoaineletkun.
Samalla asensin linjaan esisuodattimen vedenerottimella kun linjassa ei ollut kumpaakaan.
Esisuodatin oli ilmeisesti susi kun se tiputteli polttoainetta tyhjennysruuvin juuresta vaikka sitä kuinka kiristeli.
Sitten kun en saanut moottoria kunnolla käymään vaan järjestelmään ilmaantui aina vain ilmaa, päätin ottaa esisuodattimen pois ja laitoin tilalle pelkän vedenerottimen. Nyt moottori suostui käymään normaalisti eikä ilmavaivoja enään esiintynyt.
Polttoiainetankin puhdistin tietysti ennen yo toimenpiteitä.
Vinkki: Biltemasta hankkimallani öljynvaihtajalla (se malli mihin pumpataan alipaine) on helppo imuroida tankki puhtaaksi. Läpinäkyvästä letkusta näki että Miss Bluebellin tankissa oli ainakin jonkinlaista "röhnää" jonkin verran.
Toinen vinkki: Samaisella imuvaihtajalla voi imeä polttoainetta polttoainelinjaan esim. että saa täytettyä sen esisuodattimen. Yanmarin käsipumpulla lutkuttelisin varmaan vieläkin että saisin linjan täyteen polttoainetta.

Esisuodatin vedenerottimella

Saattaa olla että moottorin oman pa. pumpun kalvo on venynyt sen verran että se ei jaksa imeä riittävästi polttoainetta esisuodattimen läpi.

Teak osien tapitusta
Veneessä on teakia istumalaatikossa mutta ei onneksi teak kantta, sen verran työlästä on puuosien kunnostus.

Veneen nimi maalattiin peräpeiliin, pääluukun akryyli tiivistettiin ym. normaalien keväthuoltojen lisäksi.
Onneksi minulla on ahkera ja taitava vaimo joka on suureksi avuksi tässä yhteisessä harrastuksessa.

Irene taiteilemassa veneen nimeä

Miss Bluebell

Pääluukun ikkunan tiivistys
Kun mantookijalkojen murtumat oli korjattu ja pääluukun akryyli käytetty irti ja silikonit vaihdettu siihen, on vene ollut täysin kuiva niin alta kuin päältäkin tulevasta vedestä. Olisikohan eläessäni ensimmäinen täysin kuiva kölivene :-)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti