lauantai 7. elokuuta 2010

H-Star rikaus

Noin tunnin päästä siitä kun vene oli laskettu veteen masto oli pystyssä. Kovasti mittailua jotta masto tulee sivusuunnassa veneeseen nähden pystyyn. Tämä hoidetaan pitkiä vantteja kiristämällä. Lyhyet vantit kiristetään sitten ja katsotaan purjeurasta tähtäämällä että masto on sivusuunnassa suora. Pituussuunnassa saa olla vähän esitaivutusta. Pitkien ja lyhyiden vanttien välinen kireyssuhde selviää vasta koepurjehduksella.



Kuljetusliike oli kiinnittänyt ja tukenut maston asiallisesti.

Yleisin virhe rikauksessa on jättää vantit liian löysälle. n. 5m/s tuulessa kryyssillä alapuolen vantit eivät vielä saa roikkua. Jos näin tapahtuu kiristetään alapuolen vantteja x kierrosta otetaan vastakäännös ja kiristetään jäleen alapuolen vantteja yhtä monta kierrosta .
Lopuksi alavantteja säätämällä viritetään masto  sivusuunnassa suoraksi.






Vanttien kiristelyä
 Kun masto oli mitattu saatu suoraan ja vantit kiristetty oman aikansa vei vielä puomin, purjeiden ja lukuisten säätököysien asennus.
Vinkkinä, ota kännykkäkameralla kuva säätököysien järjestyksestä, nimittäin unohtuu se kuitenkin missä mikin naru oli :-)

Pikkuhiljaa säätököysille ja falleille löytyi omat paikkansa. Asensimme isopurjeen puomille ja virittelimme lazyjackit sille. Keulaan nostimme itseskuuttaavan rullafokan vaikka genoakin tuli veneen mukana. Vielä muutamia pikku juttuja asennettuamme alkoi vene olla neitsytpurjehdusta vaille.









Ota kuva säätököysien järjestyksestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti